دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
اعتماد به تقویت ارزش ریال باید احیاء شود

استاد اقتصاد دانشگاه قائد اعظم پاکستان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در ایران برای تقویت پول ملی باید انجام شود، احیاء و تقویت اعتماد مردم به بهبود ارزش ریال است.

برای رسیدن به هدفی چون تقویت ارزش پول ملی، باید به موضوع تقویت اعتماد مردم به ارز به عنوان یک وسیله مبادله توجه کرد. از سویی، حفظ ثبات ارزش پول ملی و جلوگیری از بروز ترس در مردم به این دلیل که نگه داشتن پول ملی باعث از دست رفتن ارزش آن می‌شود، نیز توجه داشت. کنترل تورم و پایین ماندن سطح آن، در کنار کاهش کسری بودجه دولت و بهبود تراز تجاری، مسائل مهمی در حفظ ارزش پول ملی است.

یکی از اقداماتی که در ایران برای تقویت پول ملی باید انجام شود، احیاء و تقویت اعتماد مردم به بهبود ارزش ریال است. به صورت کلی، مردم نباید احساس کنند با در اختیار داشتن پول ملی، ارزش آن کم می‌شود. همانگونه که عنوان شد، جلوگیری از رشد نرخ تورم و حفظ موازنه در تراز تجاری در این بخش تعیین کننده است.

افزایش حجم پول در اقتصاد باید در راستای افزایش میزان کالا و ارائه خدمات باشد. این امر در صورتی امکان پذیر است که اقتدار پولی (monetary authority) وجود داشته باشد. به صورت کلی، مسائل مربوط به خلق پول بسیار پیچیده شده است و بخشی از خلق پول بدون ایجاد رشد واقعی در اقتصاد صورت می‌گیرد.

در اقتصاد ایران باید بررسی شود که کدام عامل باعث تضعیف ارزش ریال شده است. بنابراین دولت باید ابتدا روی بررسی و رفع آن عامل تمرکز کند. به نظر می‌رسد رفع مشکلاتی مانند کسری بودجه و یا عدم تعادل تجاری، باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان ریال را تقویت کرد.

در صورتی که برای تقویت ارزش پول به اقدامات کوتاه‌مدت مانند تجدید ارزیابی سریع در کاهش ارزش پول ملی دارای اثر سریع است، دست بزنیم نتایج نیز موقت خواهد بود. بنابراین باید بر روی اقدامات پایدار و بلندمدت در این زمینه فکر و برنامه‌ریزی کرد.

برخی مباحث نیز در کشورها پیرامون شکل‌گیری پول دیجیتال مطرح است. ایده پول دیجیتال و مستندسازی کامل سوابق، ایده خطرناکی است چون اگر سیستم مورد دستبرد قرار بگیرد و یا از کار بیفتد، چه می‌شود؟ بنابراین اما و اگرهای زیادی در این ایده وجود دارد، اما با این حال، بحث‌ها در این زمینه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha